Friday, June 12, 2009

Tempoyak

Sejak dua tiga minggu ni, saya teramat-amatlah mengidam nak makan tempoyak. Macam terasa-rasa keenakan tempoyak ni di hujung lidah. Kalau dihitung-hitung, dah setahun lebih tak makan tempoyak. Patutlah sampai meliur sekarang ni!

Mula-mula pening jugak lah kepala dok pikiak mana aku nak cari tempoyak. Bukannya ada jual kat supermarket. Kat pasar Geylang pun tak tentu lagi. Selalunya ibu yang buat sendiri kot. Nak suruh ibu buatkan..alahai.. manjalah pulak. Lainlah kalau aku tengah pregnant cucu dia yang nombor dua kan? Mintak aja.. nak bulan? Nak bintang? Suma gerenti dia buatkan.

Pikir punya pikir... haaa... apa susah! Sekarang kan zaman canggih, zaman internet, zaman berteknologi tinggi. Google aja! HAAAAAaaaaaaaaaa.... jangan tak tau, resipi kampung macam ni pun dah make its way to the net you know!

Rupanya senang by two...
Isi durian, cuci and tapis semalaman..
Campur dengan gula and garam sikit.
Kunyit, biar dia lebih kuning lagik..
And tadaaaaaaaaaaaaa...


Aku tau ler, bila korang tgk gambar kat atas tu korang pikir... Eeeeeeeeee....amende ni?! Kalau omputih kata, don't judge a book by it's cover.. ni kira macam.. don't judge a lauk by it's rupa.

Lagipun, belum lagik habis resipi aku ni.. Dah tinggalkan semalaman, masukkan mende ni dalam bekas untuk 4-7 hari. Kata orang, makin lama makin ooommpph! Cuma kena selalu bukak bekas tu, kalau tak dia 'meletup' pasal ada banyak gas ke apa ke.. AND simpan kat tempat kering yang ber-room temperature.

Lepas tu, apa lagik. Bedallah!
Tempoyak ni boleh buat macam-macam lauk. Google jerlah kat internet. Tapi so far... aku selalu makan tempoyak udang... Rupa dia macam ni...


Lebih kurang macam kuah lemak cili padi. Tapi kick dia ada up lah sikit. Kalau makan tempoyak udang ni, macam tak ingat donia, tak ingat weighing scale. Jadi, kalau time-time terasa nak ber-diet, baik tak yah masak langsung mende ni sebab kalau dah makan, ber- round round aku tambah.

Apalagik..besok aku nak belilah durian yang dah nak dekat-dekat expire. Biar cepat sikit tempoyak aku siap.

No comments: