Monday, November 16, 2009

Apa yang aku nampak.

Memandangkan hari ini (dan hari-hari yang sebelumnya selama 2 minggu lepas), aku tiada apa-apa yang hendak dibuat (atau pura-pura tak nampak apa-apa yang patut aku buat) di tempat kerja ini, baik aku berblog sikit.

Minggu lepas, sewaktu aku sibuk beratur di taxi stand nak pergi ke Tampines, aku nampak lah satu kejadian yang sungguh buat aku rasa teramat menyampah sekali. Hari tu, linenya memanglah panjang. Dari jauh aku nampak line tu aku dah menggerutu dalam hati.. tapi aku fikir, sabar..sabar... nanti bertambah kerut kat dahi aku yang dah tak berapa licin ni. Tapi sesungguhnya tak semua orang yang berpikiran macam aku.

Adalah mat saleh dua orang ni tengah tunggu taxi jugak... first in the row lagik. Mungkin jugak diorang dah tunggu lama, dan semakin hot dalam hati bila tiap2 teksi yang berderum lalu depan mata semuanya ada penumpang ataupun on call. Mana tak sakit hati wooo... Dan mungkin juga rasa gembira tak terhinggalah bila ada teksi berhenti depan mata dan ada penumpang turun. Aku perasan jugak yang dreber teksi tu dah menurunkan cermin tingkapnya, dalam hati aku berkata, ni gerenti apek nak tukar syif.. Tapi mamat saleh ghairah tu, belum apa-apa dah masuk. Sorang dah duduk yang sorang lagi baru nak masuk bila apek tu baru sempat nak explain yang dia nak tukar syif. Bukannya aku dengar pun dia kata apa, tapi aku rasa2 itulah yang dia kata. Tapi si dua ekor, batu besar ada duduk dalam itu kepala. Berdegil takmo keluar. Apek tu cuba explain lagik, si mamat salah sorang tu dengan muka masam mencuka, terus tutup itu pintu dan apek itu mungkin rasa tercepit dantak tau buat apa, terus drive lah.

Geramnyer aku masa tu. Nilah orang-orang yang nak ikut kepala dia jer. Nasib baik aku ni kecil molek, kalau aku besar sikit mau tak aku seret korang dua tu keluar dari teksi tu. Customer is always right. Podah! Self-centred brats! Sungguh memualkan perangai kamu-kamu itu. Pakaian sikit punya cantik dan aku pasti dompet dorang lebih banyak isi daripada aku punya yang banyak resit jer.. Tapi perangai, takde standardlah wei. Sebab tu orang selalu kata, jangan menilai orang ikut rupa jer. Rupa ok, perangai haprak.

No comments: